CS8

CS8

CS8 toelichting Jelka & Iris Tjalkes

Verbeterpunten van Ananja:

  • hoepels vanaf L & R
  • kleurendiscriminatie
    • geluid slecht
    • object meerdere keren aanbieden wel/niet aanraken
    • handen gelijk
    • voeten gelijk/naast elkaar
  • overgangen (minimaal 5 in 60 meter als reeks)
    • galop zonder staartzwiep en naam
    • stap uit draf scherper en langer
    • crunch
  • tempowisselingen
    • Iris: op afstand
  • trainingsplan
    • beter te volgen voor buitenstaander
    • puntsgewijs in trainingsplan

2024

Video, max 12 min totaal
– 4 delen
1. discriminatie max. 2 minuten
2. 60 m rechtsom
3. 60 m linksom
4. overig = vhv op afstand

– training vlot, entertainend om te zien, zelf zo weinig mogelijk bij onderhouden wat paard doet
– eindsignaal/ritueel laten zien

  1. Discriminatieoefening:
  2. Reeks/ketting van minimaal 60 m linksom
  3. Reeks/ketting van minimaal 60 m rechtsom
    1. tempowissels stap, 2 x en vast gehouden door paard
    2. tempowissels draf, 2 x en vast gehouden door paard
    3. Reeks/ketting met minimaal 5 overgangen
    4. vhv L<=>R van afstand

5. Beknopt trainingsplan: max 1 A 4
aanpak, wijzigingen, uitdagingen, oorspronkelijke plan, aanpassingen en waarom

2023

  1. Discriminatieoefening:
  2. Reeks/ketting van 120 m linksom met 5 overgangen
  3. Reeks/ketting van 120 m rechtsom met 5 overgangen
  4. Reeks/ketting van 120 m linksom met tempowissels stap
  5. Reeks/ketting van 120 m rechtsom met tempowissels stap
  6. Reeks/ketting van 120 m linksom met tempowissels draf
  7. Reeks/ketting van 120 m linksom met tempowissels draf
    van hand veranderen 2 keer

Oefening 1 maximaal 2 minuten. Oefeningen 2 tot en met 7 maximaal 10 minuten

  1. Discriminatieoefening:
    – Op stemcue naar hoepels naast elkaar of target gele en blauw target
  1. Reeks/ketting van 120 m (linksom) met 5 overgangen
    – Op zo groot mogelijke acht, 2,5 volte
    – Zonder stofzuigen
    – Galop uit schommelstoel, voorwaarts
    – Overgang naar stap in midden, tussen 2 voltes galop
  1. Reeks/ketting van 120 m rechtsom met 5 overgangen
    – Rondje kronkelpad met slalom 9 meter op brede pad
  2. Reeks/ketting van 120 m linksom met tempowissels stap
    – RRP/grote volte/kronkelpad/hs
  3. Reeks/ketting van 120 m rechtsom met tempowissels stap
    – Naast lopenhoefslag
  4. Reeks/ketting van 120 m linksom met tempowissels draf
    – RRP
  5. Reeks/ketting van 120 m linksom met tempowissels draf
    – Volg brede pad en hoefslag
    – Galop is extra?
    – RRP

Van hand veranderen
– van links naar rechtsom. Mag buiten reeks, dus CB?
– Via slalom met meer dan 1 overgang zonder CB, draf – stappassen X – drafboog
– Of via S/hand in RRP
Van hand veranderen van rechts naar linksom
– Via tussen blauwe palen / blauwe balken

Beknopt trainingsplan:
Licht kort je aanpak toe, je wijzigingen, de uitdagingen, je oorspronkelijke plan, wat je veranderd hebt en waarom. max. één A4 document

Hoepel geel/blauw vervangen door back en front grond en zadel
Mat geel en blauw op stemcue naast elkaar getraind, bleek ze niet op stemcue te doen. Terug gegaan naar blauwe mat en vragen met andere lichaamsposities. Matten en hoepels behoren voor Jelka duidelijk tot de objectcue’s.
Match to sample met oppakken. Bij toevoegen van onbekende voorwerpen kwam ze toch in de verleiding om die te targetten. Targetten sneller en makkelijker dan apporteren.

Overgangen

  • halt uit stap, draf, galop en terug
  • stap uit halt, terug, draf
  • draf uit halt, terug?, stap, galop?
  • galop uit draf en stap
  • terug uit halt en stap
  1. reeks (variatie van 3 tot 7) op lange zijde of op pad (30 tot 55 m). Niet uit volg, zuiver houden in positie i.v.m. tempowisselingen.
  2. lengte uitbouwen tot 120 m = 5 zijdes van bak of 1 rondje pad en kronkelpad
  3. uitdaging op pad vragen, ik in de wei

Tempowisselingen (mee starten t.v.v. verwarring aandraven)

  1. met volghand voor vertragen en stemcue easy, CB voor achter hand blijven maar wel blijven bewegen ipv stil staan. Daarom subtiel ipv abrupt vragen.
  2. opletten dat ze recht blijft i.p.v. traversachtig
  3. duur stap vertragen tot 10 m?
  4. afwisselen met arbeidsstap
  5. versnellen/verruimen, vroeg CB tvv van aandraven en zelf grotere passen ipv sneller
  6. duur tot 10 m?
  7. afwisselen arbeidsstap, opletten niet stofzuigen. Bij wel hals willen zakken, schakelen in tempo zodat achterhand actiever wordt. Wel/niet handhulp?
  8. afwisselen vertragen, arbeidsstap en versnellen, korte stukjes reeks en veel CB
  9. duur naar 120 m, door interval meters

Zonder volgcue hand op stem, tvv vervuilen volgcue in zin van positie tov mij. Criterium tempowissel. Bij meer dan pas of 7 gaat ze zoeken en stofzuigen. Bij vertragen op stemcue easy gaat ze travermatig lopen. Overgang minder abrupt gevraagd, zodat ze het om mijn lichaamstaal kan doen/doet

Van hand veranderen

  • door ’tussen’  via blauwe palen, ik wissel achterlangs.
    • Palen eerst dicht bij hoefslag. Test of dat genoeg steun geeft. CB voor voor me uit lopen, ik blijf aan dezelfde kant (voeren)
    • idem met wissel achterlangs
    • evt.blauwe balken achter palen
    • afstand vergroten met dubbele blauwe palen
    • hele diagonaal
  • via slalom op vhv lijn
    • opfrissen na Exloo; mat op eind, backchaining
    • van me af via 3 palen
    • evt. uitbouwen naar 5 palen?
    • mat eruit trainen?

Trainingsplan CS8 hoepels op stemcue

Eindgedrag:                       Jelka naast mij op ongeveer 3 meter van gele en blauwe hoepel. Ik sta met buik en blik naar het midden tussen de hoepels. Op stemcue gaat Jelka naar de gele (halt met achterhoeven er in) of blauwe hoepel (halt met voorvoeten er in).

Criterium:                         Jelka kiest bewust en alleen op stemcue voor de gele of blauwe hoepel

Trainingsstappen:

  1. De blauwe en gele mat zijn aangeleerd op de grond. Deze zijn stabiel als ze op afstand achter elkaar liggen. Om discriminatie aan te leren met hoepels, dit eerst aanleren met de matten (en ondertussen de blauwe hoepel bevestigen)
    1. Blauwe en gele mat van 5 naar 1 meter naast elkaar, alleen blauwe mat vragen
    2. Idem, alleen gele mat vragen
    3. Afwisselend blauwe en gele mat vragen
  2. Gele hoepel aanleren
    1. Wijzen en meelopen, ondersteunen met uitademen
    2. hulpen afbouwen
    3. stemcue toevoegen
    4. Op stemcue vragen
  3. Blauwe hoepel
    1. idem als gele hoepel
  4. Beide hoepels
    1. Na elkaar vragen als ze achter elkaar liggen, van 10 naar 3 meter
    2. Naast elkaar leggen van 5 naar 1 meter. Direct afwisselend blauw en geel vragen. Bijna alle keren hoepels van positie laten wisselen en van beide kanten aan komen lopen
    3. filmen voor CS8!

Uitdaging
– juiste mat kiezen nadat deze op een andere plek ligt
– stemcue aangepast van hoepel geel/blauw naar ‘back’ en ‘front’, vanwege meer onderscheid

Trainingsplan CS8 blauwe en gele ‘spods’ aanraken op stemcue

Eindgedrag:

  • Jelka tegenover mij
  • Ik hou een gele en blauwe spod omhoog, beide op gelijke afstand van Jelka haar neus
  • Jelka wacht tot stemcue ‘yellow touch’ of ‘blue touch’  en raakt dan juist spod aan
  • Idem bij wisselen van spods van positie

Criterium:          Jelka kiest bewust en alleen op stemcue voor de gele of blauwe spod

Trainingsstappen:

  1. Target gele nep spod aanleren
    1. achter hek? voerbak aan hek?
    2. spod aanraken op spontaan gedrag 1 x
    3. plus stemcue ’touch’ 3 x
  2. Stimuluscontrole wel-niet aanraken
    1. spod niet tonen en cb voor niets doen
    2. spod omhoog tijdens eten, CB voordat ze denkt aan aanraken
    3. spod tonen, bij beweging spod  weg halen
    4. spod tonen en cb voor niets doen
    5. varieer voor cb niets doen met  en zonder spod
    6. spod met stemcue afwisselen met spod tonen zonder stemcue.
    7. CB als paard nadenkt en bijna aanraken herstelt indien geen stemcue
    8. Bij verkeerde antwoord (’touch’, maar paard target niet) spod weg halen en opnieuw vragen
    9. In later stadium bewust, subtiel fout in laten gaan. CB voor herstel, ook als dat na aanraken van spod is
  3. Gele spod op stemcue kleur
    1. yellow touch
    2. idem met blauwe spod op afstand in zicht
    3. blauwe spod dichterbij
  4. aanleren blauwe spod
    1. touch
    2. blue toch
    3. gele spod op afstand
    4. gele spod dichterbij
  5. Mix
    1. vraag gele terwijl blauwe verder weg is
    2. gelijke afstand, gele vragen
    3. blauwe, terwijl gele verder weg is
    4. gelijke afstand, blauwe vragen
    5. afwisselend geel en blauw vragen, afstand gelijk

Opbouw Carolien stimuluscontrole touch

  1. Targetstick tonen en woord touch, voer in voerbak
  2. Targetstick niet tonen en het niets doen belonen
  3. Targetstick tonen en voor actie van paard al cb
  4. Targetstick tonen, bij beweging paard naar spod de spod weg halen
  5. Nogmaals spod omhoog en cb snel voor niets doen
  6. Varieer click en beloon voor niets doen met en zonder target tonen
  7. Targetstick tonen terwijl paard nog eet, cb voordat paard aan kan raken
  8. Varieren, targetstick tonen met en zonder stemcue
  9. CB als paard nadenkt en bijna aanraken herstelt indien geen stemcue
  10. Bij verkeerde antwoord (target, maar paard target niet) target weg halen en opnieuw vragen
  11. In later stadium bewust, subtiel fout in laten gaan. CB voor herstel, ook als dat na aanraken van spod is

 

Reacties zijn gesloten.